All posts by admin

Ian Pace & Frederik Croene pianoduo

Michael Finnissy Derde symphonische etude UK Premiere
Enno Poppe Thema mit 840 variationen
Adam de La Cour Con-join UK Premiere
Evan Johnson ‘atendant, souffrir’, lists, little stars UK Premiere
Marco Stroppa Ninnananna and Moai from miniature estrose
Konrad Boehmer Furientanz UK Premiere

Ian Pace piano
Frederik Croene piano

What does virtuosity mean in the 21st-century? Hasn’t the physical battle already been lost in a computerised world? In Ian Pace and Frederik Croene’s eclectic programme Michael Finnissy takes on Carl Czerny’s mechanical etudes and Adam de la Cour’s Con-join for two handcuffed pianists pushes the boundaries of physical limitations.

Co-produced by TRANSIT and Huddersfield Contemporary Music Festival

FloraX

Merelbeke Flora

Opening Weekend PostX

This project is for Frederik Croene the final chapter in his adventures with old pianos. He donated his beloved collection of battered pianos to a new, local art initiative PostX. In this building, the former post office of the neighborhood Flora, artist Wouter Cox is developing an experimental workspace for artist residencies and other artistic happenings. For its first project, FloraX, a collective of artists living in the close surroundings of the building were asked to participate. Kristof Claeys, Marleen Duc and Wouter Cox are sculptural artists, Bert Seynaeve is a painter. Together they came up with the idea to construct a piano tower, paint it red and place it at the entrance of the safe of the post office. In this safe world famous tenor Zeger Vandersteene will sing Lieder from Winterreise by Franz Schubert, accompanied by local pianist Frederik Croene.

Continue reading FloraX

sat.10/12: 14h-18u:opening 20u:film inspired by Winterreise
sun.11/12: concert with Lieder from Winterreise (F.Schubert) By Zeger Vandersteene (tenor) & Frederik Croene (piano)
Van Goethemstraat 33-9820 Merelbeke Flora

Residencies

2011 PostX, Merelbeke: FloraX with Kristof Claeys, Wouter Cox, Marleen Duc a.o.
2011 De Singel, Antwerp:’492 kilo, an extended piano recital’ produktion process
2011 Pianofabriek, kunstenwerkplaats Brussel: ‘492 kilo, an extended piano recital’ produktion process
2011 QO2 Kunstenwerkplaats Brussels: research/performance with Hallveig Agustsdottir
Continue reading Residencies

2010 Centre Frans Masereel: sound/image research with Hallveig Agustsdottir
2009 Radstua Theatre in Tromso (NO), ‘Frames for Nostalgia’ with Liv Hanne Haugen, Edurne Rubio and Lawrence Malstaf
2009 Gent, Gentjazz Festival at Augustijnenklooster: residency with Timo van Luijck
2008 Kortrijk, Happy New Ears Festival: residency with Timo van Luijck
2007 International Street Theater Festival Gent: ‘Pianos Palliatifs’ with Erik Bassier
2006 Concertgebouw Brugge: ‘Vertigo’ with Tomma Wessel & Esther Venrooy
2005 Be-Part Waregem: ‘Schling!’with Eva-Maria Bogaert & Stefan Prins
2004 Handelsbeurs Gent: artist in residence

Pianos Palliatifs

Klanktheater voor performer en pianist

Performer/objectenmanipulator Erik Bassier en pianist/improvisator Frederik Croene brengen afgedankte piano’s en versleten etalagepoppen samen in een extreme voorstelling rond palliatieve vraagstukken: wanneer is iets of iemand versleten, welke criteria worden daarvoor aangewend en tot op welke hoogte heeft men daar zelf iets over te zeggen?
Continue reading Pianos Palliatifs

Sisyphus’ eeuwigdurende trouw of verknochtheid aan de opdracht en de anarchistische wetten van de autodestructieve kunst worden geconfronteerd met huidige ideeën van beperkte bruikbaarheid, wegwerpcultuur, ‘zalig nietsdoen’ en prepensioen.
De vermolmde geluiden die afgedwongen worden van ontmantelde piano’s die zelfs nauwelijks nog op de toetsen kunnen worden bespeeld, vormen de melancholische klankband voor dit tragikomische klanktheater.

Internationaal Straat Theater Festival Gent, 2006
met dank aan Galerij Link


pianos palliatifs deel 2 door oorgetuige

Mahler Démécanisé

In opdracht van het Klara Festival 2010 maakt pianist Frederik Croene een arrangement van het eerste deel van de 4de symfonie van Mahler voor ‘Le Piano Démécanisé’. Uitgangspunt van het arrangement is niet de partituur of de klank van Mahler’s compositie, wel alle secundaire literatuur die over deze symfonie is geschreven of er aanleiding toe was, zoals het slotdeel uit Goethe’s Faust. Continue reading Mahler Démécanisé

Uit deze enthousiaste beschrijvingen en biografische verwijzingen wordt een scenario gedistilleerd dat de oorspronkelijke partituur negeert.Vervolgens wordt voor dat scenario een soundtrack gecomponeerd die Frederik Croene live zal spelen op een ontmantelde piano.

Datum 09/09/2010
Aanvang 22.00u
Zaal Paleis voor Schone Kunsten – BOZAR
Stad Brussel
Uitvoerder: Frederik Croene (piano démécanisé)
Organisatoren Klarafestival, International Brussels Music Festival
Co-productie Festival van Vlaanderen Brussel & BOZAR Music


Roll over Czerny, Craenen en Prins

Roll over Czerny is een muziekhistorisch concept dat de schoolse studies van de 19de eeuwse componist Carl Czerny combineert met de intuïtieve oerklank afkomstig uit de buik van een afgedankte buffetpiano. Czerny legde de focus exclusief op het vingertechnische aspect van pianospelen, hij had geen andere muzikale pretentie. Een ontmantelde piano schakelt echter alle vingertechnische mogelijkheden uit. Continue reading Roll over Czerny, Craenen en Prins

Pianist Frederik Croene speelt tijdens deze voorstelling een zestal Czerny etudes op een vleugelpiano. Daarbovenop speelt hij muziek op Le Piano Démécanisé, een piano ontdaan van alle mechanische componenten. Met behulp van de computer klinkt die muziek op hetzelfde moment als de net daarvoor gespeelde etudes. Het resultaat is bevreemdend compatibel…

In opdracht van Frederik Croene werkten componisten Paul Craenen en Stefan Prins, beiden in oorsprong pianisten, een serie etudes uit. Net zoals het conceptuele Roll over Czerny kozen de componisten ervoor om ook het instrument piano en het pianistenberoep zelf als onderwerp van hun compositie te nemen. Zo plaatst Stefan Prins (°1979) de pianist in een hypertechnologische setting van webcams, videosamples, midi-klavier, joystick, midi-pedaaltjes en contactmicrofoons.
Paul Craenen (°1972) laat de pianist op een conventionele manier spelen, maar in elke studie wordt met behulp van microfoons een digitale klankbewerking aan de klankoutput toegevoegd. Daarmee plaatst hij een volledig nieuw instrumentaal concept naast de twee invloedrijkste pianoconcepten uit de muziekgeschiedenis, het Wohltemperierte Klavier van Bach en de Prepared Piano van John Cage.

Programma
Paul Craenen (°1972)
Das Wohlpreparierte Klavier, Etudes nrs 2, 4 en 5 (2009)
Voor buffetpiano en ringmodulatie (laptop).
Een opdracht van Frederik Croene

Stefan Prins (°1979)
Etudes Intérieures #2-5 (2011)
Voor vleugelpiano, video, midi-klavier, laptop.
Video-registratie van improvisaties Frederik Croene: Kobe Wens
Programmatie: Stefan Prins & Klaas Verpoest
Een opdracht van Frederik Croene.

Czerny/Croene (°1973)
Roll over Czerny (1830/2011) (30′)
Voor vleugelpiano, Le Piano Démécanisé en laptop (software ontwikkeling door Kristof Lauwers voor Stichting Logos)
Originele studies uit Die Schule der Geläufigkeit Op. 299 Cah. 4 van Carl Czerny, gecombineerd met nieuwe muziek op een ontmantelde piano.


Solorecital contemporary flemish music & Claude Vivier

Bart Vanhecke (1964),
Après la Pluie(2009)
Mattijs Van Damme (1975),
Confabulations (2009)
Paul Craenen (1972),
Das Wohlpreparierte Klavier (2009)
Frederik Croene (1973),
Poil Palliatif (2009)
Claude Vivier (1948-1983),
Shiraz (1977)
performed by Frederik Croene, piano, piano démécanisé
electronics Paul Craenen

Continue reading Solorecital contemporary flemish music & Claude Vivier

Première at Transit Festival 2009
Holland Festival, Amsterdam, Zaha Hadid Bach Pavilion, June 2010

492 kilo, an extended piano recital

Acht componisten ‘componeren’ een ‘stuk’ voor ‘pianist’ Frederik Croene. De focus ligt op de fysieke massa van het instrument, niet op tradities of abstracte klank. Die spelen niet zo’n belangrijke rol in de voorstelling. De piano wordt onbevangen benaderd, nieuwsgierig naar zijn direct aanspreekbaar klankpotentieel en visuele robuustheid. Enthousiast voegen de componisten er video, midi-klavier, een ijssculptuur, projecties op oude piano onderdelen, mechanische klankobjecten, talloze contactmicrofoons, software of conceptuele perspectieven aan toe..Het begeesterende zelfvertrouwen waarmee deze kunstenaars hun opdracht opnemen, bewijst dat ze deel uitmaken van een nieuwe golf van complexloze talenten die de klassieke muziek de vernieuwende -en altijd gezonde- schop onder de kont kan geven.